Chvála protahování

24. května 2013 v 15:00 |  Jemná cvičení
Za přínosné považuji vlastně jakékoliv jemné protahování, které je prováděno s citem. Jednu dobu jsem docházela na kurz protahovacích cviků inspirovaných jógovými pozicemi, který vedla rehabilitační sestřička. Začala jsem na sobě pozorovat spojitost zkrácení některých svalových skupin a změnu v pocitu při jejich protažení. Jednalo se například o protahování podkolenních vazů, stehenních svalů, protahování třísel a protahování zad (názvy příslušných svalů se raději nebudu pokoušet uhodnout :-) ). Vše samozřejmě musí probíhat jemně a v případě přicházející slabosti neváhat odpočinout si v leže. S touto problematikou úzce souvisí také rozcvička Makko-ho, což je sada několika protahovacích cviků. Idea spočívá v tom, že protažením jistých svalových skupin (např. těch výše uvedených) se protahují tzv. meridiány, energetické dráhy, po kterých nám v těle koluje životní energie. Tyto meridiány hrají důležitou roli v tradiční čínské medicíně staré několik tisíc let (není to tedy žádná novota) - na existenci meridiánů je založena akupunktura (součást tradiční čínské medicíny), která je v současné době uznávána i většinou lékařů a v některých zemích jí dokonce hradí zdravotní pojišťovny. V tento princip ale vůbec nemusíte věřit, nemusíte o něm vůbec vědět. Stačí se začít jemně protahovat a sledovat, jak tělíčko reaguje. Nehmitat, nejít vysloveně do bolesti, v protažení vydržet a namáhaná místa prodýchávat. Neuvěřitelně účinné je také vizualizovat si polohu, do které se chceme dostat - a to jednak v případě, kdy se nám požadovaná pozice nedaří, ale i daří-li se, lze jí pomalinku prohlubovat tím, že si v duchu představujeme, jak se protáhneme ještě o kousek víc. Nevyvíjíme žádné další úsilí, se soustředěním na hlubší protažení se tělo samo ještě o kousínek posune. A ještě něco. Není důležité dosáhnout nějaké mety. Není důležité, zda se v sedě nebo ve stoje dotkneme chodidel. Není vlastně ani důležité pozorovat nějaké pokroky (ale ty přijdou, i kdyby to měly být jen milimetříky za měsíc - o ně tady ale nejde). Důležité je to jemné protažení, díky kterému se nám prokrví a promasírují svaly, ale i vnitřní orgány, rozproudí se nám lymfa, která pomůže odvést toxiny a produkty látkové výměny z těla. Právě hromadění těchto toxinů může způsobovat těžko blíže popsatelné pobolívání celého těla. A pokud jsme dlouhodobě unavení a často a dlouho poleháváme, je to dobrý způsob, jak krev a lymfu trochu rozproudit.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama